1. Bitte immer die Rechnerkonfiguration komplett posten!
    Vollständige Angaben zur Konfiguration erleichtern die Hilfestellung und machen eine zügige Problemlösung wahrscheinlicher. Wie es geht steht hier: Klick.
    Information ausblenden

Interne Temperatur Überwachung P4 1,8GHz (TCC)

Dieses Thema im Forum "CPU, BIOS & Motherboards, RAM" wurde erstellt von AcJoker, 12. Mai 2005.

Status des Themas:
Es sind keine weiteren Antworten möglich.
  1. AcJoker

AcJoker Kbyte

Hi,

ich hab da mal eine ganz blöde Frage.
    Ich würde gerne wissen wie heiß mein P4 1,8 GHz (Sockel423) werden darf. Ok, das hab ich nun in der Spezifikation gefunden, 78°C. Aber der folgende Test läst mich nicht mehr los.

Leider ist mir das etwas zu fachlich geschrieben als das ich es mit meinem Englisch vernünftig verstehen könnte.

Ich verstehe das nun so das die CPU wenn sie kurz vor der Max Temperatur ist einfach die Taktrate runter setzt.
    Aber was sind das für Prozentzahlen die man einstellen kann? Ich habe nämliche Diese Option im Bios und frage mich schon lange was sie bewirkt.

Könnte mir da vielleicht jemand weiter helfen? Danke.

Ausserdem wird laut Spezifikation die Temperatur ja in der Mitte gemessen (T Case), ich messe aber am Rand (Kühlkörper). Wie groß wird da wohl der Unterschied sein? 20°C?

Auszug aus der Spezifikation:

Thermal Monitor
    Thermal Monitor is a new feature found in the Pentium 4 processor which allows system designers
    to design lower cost thermal solutions, without compromising system integrity or reliability. By
    using a factory-tuned, precision on-die thermal sensor, and a fast acting thermal control circuit
    (TCC), the processor, without the aid of any additional software or hardware, can keep the
    processors' die temperature within factory specifications under typical real world operating
    conditions. Thermal Monitor thus allows the processor and system thermal solutions to be designed
    much closer to the power envelopes of real applications, instead of being designed to the much
    higher maximum theoretical processor power envelopes.
    Thermal Monitor controls the processor temperature by modulating the internal processor core
    clocks. The processor clocks are modulated when the TCC is activated. Thermal Monitor uses two
    modes to activate the TCC. Automatic mode and On-Demand mode. Automatic mode is required
    for the processor to operate within specifications and must first be enabled via BIOS. Once
    automatic mode is enabled, the TCC will activate only when the internal die temperature is very
    near the temperature limits of the processor. When TCC is enabled, and a high temperature
    situation exists (i.e. TCC is active), the clocks will be modulated by alternately turning the clocks
    off and on at a a 50% duty cycle. Clocks will not be off more than 3 µs when TCC is active. Cycle
    times are processor speed dependent and will decrease as processor core frequencies increase. A
    small amount of hysteresis has been included to prevent rapid active/inactive transitions of the
    TCC when the processor temperature is near the trip point. Once the temperature has returned to a
    non-critical level, and the hysteresis timer has expired, modulation ceases and TCC goes inactive.
    Processor performance will be decreased by ~50% when the TCC is active (assuming a 50% duty
    cycle), however, with a properly designed and characterised thermal solution the TCC most likely
    will only be activated briefly when the system is near maximum temperature and during the most
    power intensive applications.
    For automatic mode, the 50% duty cycle is factory configured and cannot be modified. Also,
    automatic mode does not require any additional hardware, software drivers or interrupt handling
    routines.

The TCC may also be activated via On-Demand mode. If bit 4 of the ACPI Thermal Monitor
    Control Register is written to a “1” the TCC will be activated immediately, independent of the
    processor temperature. When using On-Demand mode to activate the TCC, the duty cycle of the
    clock modulation is programmable via bits 3:1 of the same ACPI Thermal Monitor Control
    Register. In automatic mode, the duty cycle is fixed at 50% on, 50% off, however in On-Demand
    mode, the duty cycle can be programmed from 12.5% on/ 87.5% off, to 87.5% on/12.5% off in
    12.5% increments. On-Demand mode may be used at the same time Automatic mode is enabled,
    however, if the system tries to enable the TCC via On-Demand mode at the same time automatic
    mode is enabled AND a high temperature condition exists, the 50% duty cycle of the automatic
    mode will override the duty cycle selected by the On-Demand mode.
    An external signal, PROCHOT# (processor hot) is asserted any time the TCC is active (either in
    Automatic or On-Demand mode). Bus snooping and interrupt latching are also active while the
    TCC is active. The temperature at which the thermal control circuit activates is not user
    configurable and is not software visible.
    Besides the thermal sensor and thermal control circuit, the Thermal Monitor feature also includes
    one ACPI register, one performance counter register, three model specific registers (MSR), and one
    I/O pin (PROCHOT#). All are available to monitor and control the state of the Thermal Monitor
    feature. Thermal Monitor can be configured to generate an interrupt upon the assertion or de-assertion
    of PROCHOT# (i.e. upon the activation/deactivation of TCC).
    If automatic mode is disabled the processor will be operating out of specification and cannot be
    guaranteed to provide reliable results. Regardless of enabling of the automatic or On-Demand
    modes, in the event of a catastrophic cooling failure, the processor will automatically shut down
    when the silicon has reached a temperature of approximately 135 °C. At this point the system bus
    signal THERMTRIP# will go active and stay active until the processor has cooled down and
    RESET# has been initiated. THERMTRIP# activation is independent of processor activity and
    does not generate any bus cycles.

Status des Themas:
Es sind keine weiteren Antworten möglich.

Diese Seite empfehlen